Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالكریم بی‌‌آزار شیرازی، عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی امروز، 14 اردیبهشت‌ماه در مراسم اختتامیه چهارمین دوره مسابقات سراسری حفظ، قرائت و مفاهیم قرآن كریم طلاب، روحانیان و مدرسین مدارس علوم دینی اهل سنت كشور كه در شیراز برگزار شد، گفت: آیاتی كه خداوند به پیامبر(ص) خطاب كرده است، در حقیقت خطاب به كل امت اسلامی است زیرا ایشان در رأس هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تلاوت قرآن نباید تعجیل كرد

وی با بیان اینكه كسانی كه قرآن را تلاوت می‌كنند، نباید در آن تعجیل كنند بلكه باید قرآن را با تدبر در آیات وحی قرائت كرد، افزود: جمع‌آوری قرآن به عهده خداست و این نشانگر آن است كه چینش و جمع‌آوری قرآن یك امر توقیفی است اینكه برخی‌ از مستشرقین تصور می‌كنند كه آیات و سوره‌های قرآن بر حسب تصادف در كنار هم جمع شده، درست نیست و علمای بزرگ علوم قرآن، این مسئله را تكذیب كردند و تأكید دارند كه چینش قرآن توقیفی است.

قرائت قرآن باید برای پیروی و عمل به قرآن باشد

بی‌آزار شیرازی همچنین با تأكید بر اینكه قرائت قرآن باید برای پیروی و عمل به قرآن باشد، گفت: بعد از انقلاب اسلامی رویكرد به محتوا و عمل به قرآن روز به روز زیادتر می‌شود و مقام معظم رهبری نیز همواره هر سال به قرا این توصیه را می‌كنند كه مراقب باشید ما در حفظ و قرائت الفاظ قرآن راكد نشویم چرا كه از لفظ قرآن به تنهایی كاری ساخته نیست و آنچه كه جامعه اسلامی ما را در گذشته ساخته و یك تمدن یك هزار ساله به وجود آورده است، محتوای قرآن است.

تفسیر و تأویل قرآن بر عهده خداوند است

رئیس سابق دانشگاه مذاهب اسلامی با یادآوری اینكه بیان محتوای قرآن هم به عهده خداوند است، گفت: بیان، تفسیر و تأویل قرآن كریم هم بر عهده خداوند است و اوست كه آیات مبهم و متشابهه با آیات محكمات تأویل و تفسیر می‌كند.

وی اظهار كرد: متأسفانه در طول تاریخ فرقه‌هایی پیدا شدند كه افكار و عقاید شخصی یا فرقه‌ای خود را به درخت قرآن پیوند زدند و همان افكار خودشان را دریافت كردند و آنگاه ادعا كردند كه ای مردم قرآن همان چیزی را می‌گوید كه فرقه ما می‌گوید و كسانی كه دنبال فرضیه‌های علمی بودند فرضیه‌های علمی را به قرآن تحمیل كردند و این مسئله باعث شد كه صدها نوع تفسیر در امت اسلامی بیاید و امت اسلامی را دچار تفرقه كند و وقتی كه مسلمانان چشم باز كردند دیدند كه متأسفانه تمام سرزمین‌های اسلامی را به اجانب و استعمارگران دادند.

اشاره به اقدامات مفسران شیعه و سنی

بی‌آزار شیرازی با بیان اینكه دو شخصیت والای مرحوم سیدجمال‌الدین و شیخ محمد عبده به پا خاستند تا مردم را بیدار كنند كه ای مردم تمام سرزمین‌های شما رفت، گفت: مرحوم سید جمال‌الدین می‌خواست این وحدت از دست رفته را توسط سلاطین ایجاد و احیا كند. شیخ محمد عبده در اثنای راه كه با مرحوم سیدجمال‌الدین می‌رفت دید كه این سلاطین آنقدر مست قدرت هستند كه آمادگی ندارند برای اینكه وحدت را ایجاد كنند لذا راه خود را كج كرد و گفت ما باید به وسیله علما ایجاد وحدت كنیم و به الازهر مصر رفت.

عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: شیخ محمد عبده بر این نكته تأكید كرد كه باید وحدت را از قرآن شروع كنیم، لذا در الازهر مصر تفسیری را آغاز كرد كه به آن تفسیر تقریب‌گرا می‌گویند و در برابر تفاسیر فرقه‌گرا قرار دارد چرا كه هر فرقه‌ای برای خودش قرآن را تفسیر می‌كرد.

تفسیر فرقه‌گرا موجب پراكندگی مسلمانان شده است

وی با یادآوری اینكه قرآن می‌گوید بیان قرآن به عهده ماست نه شما اما متأسفانه تفسیر فرقه‌گرا باعث شده بود تا مسلمانان این چنین از هم پراكنده شوند، گفت: شیخ محمد عبده در مصر و علامه طباطبایی در ایران به پاخاستند و گفتند كه قرآن خودش زبان، بیان، تفسیر و تأویل دارد لازم نیست كه شما بیانگر و مفسر و تأویل‌كننده قرآن باشید و ما باید آن بیانات قرآن كریم را كشف كنیم.

بی‌آزار شیرازی اظهار كرد: علامه طباطبایی نام تفسیر خود را المیزان گذاشتند و شیخ محمد عبده اسم تفسیر قرآن خود تفسیر قرآن حكیم قرار دارد كه بعداً شاگرد برجسته ایشان آن را ادامه داد. خوشبختانه هر دو این استاد شاگردان بسیار عالیقدری تربیت كردند كه امروزه آنان هستند كه به تفسیر قرآن به قرآن مشغول هستند و این مسئله را خوشبختانه را جاانداختند و این گام بسیار بزرگی در راه وحدت به وسیله قرآن كریم است.

رئیس سابق دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به سوره 103 سوره آل عمران « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا...؛ و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراكنده نشوید...»، گفت: این تفرقه ما به خاطر این است كه از گرد قرآن پراكنده شدیم.

نباید قرآن را گسسته ببینیم

وی با تصریح اینكه پاره‌ای از قرآن با پاره‌ای از دیگر آن سخن می‌گوید مشروط بر اینكه ما این قرآن را گسسته نبینیم، گفت: متأسفانه افراد بسیاری قرآن را به صورت كلمات قصار می‌بینند. وقتی یك سوره را می‌خوانند به نظر می‌آید در موضوعات پراكنده سخن می‌گوید اما اگر خوب تدبر كنیم و آیات را دنبال كنیم این آیات سوره‌ها را مرتب بخوانیم و همه قرآن را یكجا ببینیم، آن هنگام متوجه خواهیم شد كه این آیات با هم كاملاً در ارتباط هستند.

آیات قرآن همه در ارتقای یكدیگر و یكپارچه هستند

بی‌آزار شیرازی ادامه داد: مگر می‌شود كه این قرآنی كه می‌گوییم از نظر فصاحت و بلاغت هم معجزه است این‌گونه آشفته سخن گوید و پراكنده‌گویی كند، بنابراین ما باید این باور را در ذهن خود تغییر دهیم كه این آیات قرآن همه در ارتقای یكدیگر و یكپارچه هستند.

عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: افرادی پیدا شدند گفتند كه هرچه قرآن می‌خوانیم همبستگی و وحدت موضوعی در آن نمی‌بینیم و نمی‌دانیم هر سوره درباره چه می‌گوید؛ شاگرد شیخ محمد عبده جواب داد كه اشكال شما این است كه در برابر این تابلوی بزرگ قرآن یك ذره‌بین را در گوشه‌ای از این دورنما قرار داده‌اید و می‌خواهید آن را تماشا كنید؛ شما جز خطوط رنگارنگ چیزی نمی‌بینید و اگر می‌خواهید وحدت قرآن و ارتباطات آیات را ببینید، كمی دورتر بروید و این تابلوی نفیس را یكجا ببینید و آنگاه خواهید دید كه تمام این خط و خطوط گوناگون با هم در ارتباط هستند.

وی با تأكید بر اینكه همانطور كه اعضای بدن انسان كه خداوند آفریده همه در ارتباط با یكدیگر هستند آیات قرآن هم چنین هستند، گفت:‌ اگر مانند پیشینیان مرتب قرآن بخوانیم، آنگاه است كه بسیاری از مطالب را خود قرآن بیان می‌كند.

باید قرآن را به نطق دربیاوریم

بی‌آزار شیرازی همچنین تأكید كرد كه باید قرآن را به نطق دربیاوریم و ببینیم چگونه با ما سخن می‌گوید و چگونه متشابهاتش را تأویل می‌كند اما متأسفانه اغلب متشابهات را خودمان خواستیم به دلخواه خود معنا كنیم و آن زمان یكی از چیزهای عجیب و غریب این است كه آیات و داستان‌های تكراری را می‌بینیم و گمان می‌كنیم كه قرآن تكرار دارد. اما این داستانی كه در سوره‌های مختلف تكرار شده است در هركدام با جمع كل آن سوره مطالبی را دارد كه در سوره‌های دیگر ندارد و در هر سوره‌ای از یكی از ابعاد این داستان استفاده كرده است.

ترجمه‌های قرآنی باعث بروز بسیاری از مشكلات شده است

وی با تصریح اینكه قرآن اصلاً كتاب تاریخ نیست بلكه كتابی است كه مطالب گذشته را به صورت كلی بیان كرده كه همگان از آن استفاده كنند، گفت:‌ یكی دیگر از مشكلاتی كه در رابطه با قرآن در زمان ما وجود دارد، ترجمه‌های قرآنی است؛ افراد بسیاری تصور می‌كنند این ترجمه‌ها همان قرآن است. اما هرگز چنین نیست، كلام خدا كجا و كلام بشر كجاست. ترجمان قرآن كلام بشری و برداشت بسیار ضعیف و لرزانی از آن مترجم است كه ترجمه آن چنین است كه ما وقتی می‌خوانیم خیلی چیزی سر در نمی‌آوریم.

بیشترین قضاوت‌ها بر روی ترجمه‌های قرآنی است

رئیس سابق دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینكه در زمان ما بیشترین قضاوت‌ها بر روی ترجمه‌های قرآنی است، گفت: بسیاری از جوانان این ترجمه‌های قرآن را می‌گیرند و می‌بینند چیزی سر در نمی‌آورند لذا آن را كنار می‌گذارند در حالی كه قرآن خودش تدبر دارد و وقتی كه این‌ها به زبان دیگر برگردانده می‌شود بسیاری از این ارتباطات خود را از دست می‌دهد و بسیاری از تفاسیر طولانی هم باعث می‌شود كه هر آیه‌ای تیتر قرار دهند و درباره آن داد سخن بگویند.

تمام مطالب قرآن اعم از آیات و سوره‌ها جفت است

وی خواستار توجه به این نكته شد كه باید ببینیم قرآن چه می‌گوید و خود را چگونه تفسیر می‌كند و ادامه داد: تمام مطالب قرآن اعم از آیات و سوره‌ها جفت است، همان‌طور كه تمام اعضای بدن انسان جفت است و این برداشت من نیست بلكه خود قرآن تصویر می‌كند آنجا كه فرمود « اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ كِتَابًا مُتَشَابِهًا...؛ خدا زیباترین سخن را [به صورت] كتابى متشابه متضمن وعد و وعید نازل كرده است...» (آیه 23 سوره زمر) لذا قرآن زیباترین كلام است كه تمام مطالبش دو به دو شبیه و قرینه یكدیگر هستند و طبیعی است كه این قرآن آفریده خداست و باید مانند سایر آفریده‌های خدا باشد.

بی‌آزار شیرازی یادآور شد كه تمام چیزهای قرآن حتی آیات احكام نیز دو به دو شبیه و قرینه یكدیگرند. حج و عمره،‌ روزه و اعتكاف و غیره همه این‌ها دو به دو هستند؛ همچنین سوره‌های قرآن دو به دو شبیه و قرینه یكدیگرند. سوره البقره و آل عمران؛ سوره مدثر و مزمل؛ سوره معوظتین، سوره الرحمن و واقعه. به عنوان آزمایش می‌توانیم این دو سوره را با هم بخوانیم. خواهیم دید كه بسیاری از مطالبی كه در سوره الرحمن مجمل بیان شده، ‌تفسیر آن در سوره واقعه است.

اگر به سراغ قرآن رفتیم همه مسلمانان به وحدت می‌رسند

عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأكید كرد كه ما باید ببینیم خود قرآن چه می‌گوید و اگر به سراغ قرآن رفتیم همه ما با مسلمانان به وحدت می‌رسیم اما اگر هر كدام ما یا هر یك از فرقه اسلامی گفتند تفسیر قرآن آن است كه ما می‌گوییم، به اشتباه رفته‌ایم و باید ببینم خود قرآن چه می‌گوید همان كاری كه شیخ محمد عبده و علامه طباطبایی كردند یعنی تفسیر قرآن به قرآن.

ظاهر زیبای قرآن به اندازه محتوای آن مهم است

وی در ادامه با بیان اینكه قرآن تنها محتوا نیست، گفت: به همان اندازه كه محتوای قرآن مهم است ظاهر زیبای قرآن هم مهم است كه این ظاهر زیبا را قرا با آن صوت زیبا می‌خوانند و منقلب می‌كند. چه بسا وقتی قرآن خوانده می‌شود افراد را منقلب و گریان می‌كند و بسیاری در طول تاریخ به خاطر شنیدن آن آهنگ دلنشین قرآن كه از عالم ملكوت است، مسلمان شدند.

بی‌آزار شیرازی گفت: وقتی قرآن را ترجمه می‌كنیم تمام آهنگ دلنشین قرآن كنار رفته و خاصیت آن از دست می‌رود لذا به همان اندازه كه محتوای قرآن مهم است این آهنگ دلنشین قرآن هم مهم است كه خارجی‌ها به آن سمفونی قرآن می‌گویند و بر روی این مسئله كار كرده‌اند و البته ما نیز در گذشته چنین افرادی داشتیم.

تمام اشعار حافظ و سعدی برگرفته از قرآن هستند

عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اعتقاد دارد كه شخصیت‌هایی نظیر حافظ، سعدی و مولانا نیز در این زمینه قدم برداشته‌اند و تمام اشعار اینان برگرفته از قرآن است چرا كه آنان با قرآن بسیار مأنوس بوده‌اند و اصلاً هدف آن‌ها رسیدن به قرآن و محتوای آن بوده است.

وی با یادآوری اینكه امروزه هر كدام از این شخصیت‌ها آوازه و عظمت بزرگی در اروپا و آمریكا دارند، گفت: اكنون كتاب مثنوی معنوی كه ترجمان و تفسیر قرآن كریم است در آمریكا پرفروش‌ترین كتاب شده است و كتاب سعدی در فرانسه چه تحولات عظیمی به بار آورده است و آنقدر به سعدی ارادت دارند كه چهارمین رئیس جمهور فرانسه بعد از انقلاب نامش سعدی بوده است ئ چقدر از سعدی در انقلاب فرانسه استفاده كردند لذا ما هم باید توجه داشته باشیم.

اشاره به محتوای درسی كه مسجد نصیرالملك به گردشگران می‌دهد

بی‌آزار شیرازی در ادامه سخنان خود به مسجد نصیرالملك شیراز اشاره كرد و گفت: تمام گردشگران خارجی ابتدا به دیدن تخت جمشید رفته و بعد به دیدن مسجد نصیرالملك می‌روند و از شبستان مسجد عكسبرداری می‌كنند؛ این مسجد چیزهای جالبی دارد كه یكی از مهم‌ترین آن‌ كه برای همه دنیا جالب است این است كه شبستان مسجد را رو به آفتاب قرار دادند و تمام درهای این شبستان شیشه‌های رنگارنگ است و از صبح خورشید به این شبستان می‌تابد و صحن و دیوارهای این مسجد را پر از گل‌های رنگارنگ زیبا می‌كند و این صحنه بسیار زیباست.

وی اضافه كرد:‌جالب‌تر این است كه به محتوای این مسجد توجه كنیم. نمازگزاران بعد از دیدن این رنگ‌های متعدد در شبستان‌ها، هنگام خروج می‌بینند این خورشید رنگارنگ در بیرون از شبستان یك موجود بی‌رنگ بیشتر نیست لذا از كثرت به وحدت می‌رسند اما متأسفانه اكنون كسی نمی‌گوید من مسلمانم بلكه می‌گوید من اشعری، شافعی، حنبلی و غیره هستم.

عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: اگر ما بیایم از رنگ‌های گوناگون به رنگ خدا برویم همه به وحدت می‌رسیم اما مسئله اینجاست كه ما همه می‌خواهیم از آن عینك چشمان خودمان دنیا را ببینیم و هر كسی به یك نحو ولی اگر ما به سوی خدا و قرآن بیایم به طور قاطع به وحدت می‌رسیم.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۸۰۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردبیل| پای کلاس درس معلمانی که عشق را تفسیر می‌کنند

معلمی یعنی عشق، ایثار و از خودگذشتگی، سوختن برای ساختن آینده‌ای روشن؛ همچنانکه تمام معلمان این مرز و بوم با عشق در این مسیر سخت اما شیرین گام نهاده‌اند و با تمام توان در تربیت نسل‌ آینده ساز برای ساختن ایرانی آبادتر تلاش می‌کنند.

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3078696 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • خراسان رضوی میزبان آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن است
  • مسابقات قرآن دانش‌آموزان شیراز آغاز شد
  • آثار شهید مطهری عقل را تسلیم و دل را راضی می‌کند
  • مطهری؛ مدافع کیان سیاسی قرآن کریم
  • امام صادق(ع) و عبور از دوگانه‌های باطل
  • اردبیل| پای کلاس درس معلمانی که عشق را تفسیر می‌کنند
  • شاهکار رهبر انقلاب در تفسیر قرآن
  • اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب تبیین و نشر داده شود
  • تبیین نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب را نباید در تدوین چند کتاب خلاصه کرد
  • احزاب ویژگی‌های حزب‌الله را از آیات و روایات استخراج و به‌ کار بندند