Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-02@14:15:39 GMT

نگاهی به پروژه تمدنی «محمد عبده»

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۸۰۸۶۵

نگاهی به پروژه تمدنی «محمد عبده»

مصلحان اولیه بیش از آن‌که با لایه‌های بنیادین تمدن غرب مشکل داشته باشند با لایه سیاسی آن که به استعمار انجامیده بود و احیانا لایه اخلاقی آن مشکل داشتند. در چنین فضایی بود که تلاش برای یکسان‌سازی بعضی از وجوه فرهنگ اسلامی و محصولات تمدن غرب انجام می‌گرفت.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ تجدد که پای به جهان اسلام گذاشت، مسلمین را دچار بحرانی کرد که برای حل آن تکاپوهای بسیاری صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تجدد که آمد فهمیدیم که «عقب مانده» هستیم. اراده کردیم که پیش برویم و به پسرفت‌ها خاتمه دهیم. اما نخواستیم هویت دینی‌مان را قربانی تجددی کنیم که معلوم هم نبود پیش‌رفتی برای‌مان به ارمغان بیاورد یا خیر. ما باید موضع خود را نسبت به «غرب» و «خود» مشخص می‌کردیم تا پروژه رهایی از وضعیت نامطلوب حاضر را کلید بزنیم و «استراتژی تحول» ارائه بدهیم. محمد عبده یکی از کسانی است که این کار را کرد.

محمد عبده و غرب

فهم مصلحان اولیه همچون محمد عبده از غرب فهمی ناقص بود. آنان غرب را نماد پیش‌رفت و تمدن می‌دانستند و از سوی دیگر اسلام را نیز مشوق پیش‌رفت. لذا در یک محاسبه ساده‌انگارانه به آغوش گشودن در برابر محصولات فکری، فرهنگی و تکنولوژیک غرب فتوا می‌دادند.

اساسا «پیش» کجاست و «پس» کجا؟ غرب به کدام سو در حال پیش‌روی است و اسلام به کدامین مقصد فرا می‌خواند؟ آیا ما با پیوستن به قافله تمدن غرب به سمت مقصد اسلامی «پیش» می‌رویم یا اینکه به سمت عقب حرکت می‌کنیم؟ این‌ها سوالات مهمی بود که پاسخ‌های درستی دریافت نمی‌کرد.

مصلحان اولیه به بنیان‌های تمدن غرب که هرگونه عبودیت را نفی کرده و هیچ اتوریته خارج از نفس انسان را برنمی‌تابد، توجه نداشتند. تمدن غرب خود را به عنوان نماد علم و تکامل علمی و عقلی تعریف می‌کرد و مصلحان اولیه نیز روایت تجدد از خویش را پذیرفتند. مسأله این نبود که کعبه آمال آنان غرب بود یا خیر. امثال عبده قطعا چنین کعبه آمالی نداشتند. مسأله این بود که مصلحان اولیه برداشت و فهم غرب از پیش‌رفت و تمدن را پذیرفته بودند و سعی می‌کردند که بگویند اسلام راه بهتری برای رسیدن به این مدل از پیش‌رفت ارائه می‌دهد! گفته می‌شد این حرف‌هایی که غربی‌ها می‌زنند را 1300 قبل اسلام گفته است! ذهنیت مصلحان اولیه این بود که ما چون از اسلام اصیل جدا شده‌ایم، عقب افتادیم و اگر به اسلام واقعی برگردیم، از غرب نیز جلوتر خواهیم رفت.

اینکه مسلمانان از اسلام اصیل دور افتاده‌اند، حرف درستی بود ولی اینکه اسلام ما را به جایی شبیه غرب خواهد رساند، اشتباه بود. این جمله معروف – که گوینده‌اش مشخص نیست - به خوبی فضای گفتمانی غالب آن دوران را تصویر می‌کند: «در غرب، اسلام هست ولی مسلمان نیست و در شرق مسلمان هست، ولی از اسلام خبری نیست.»

مصلحان اولیه بیش از آن‌که با لایه‌های بنیادین تمدن غرب مشکل داشته باشند با لایه سیاسی آن که به استعمار انجامیده بود و احیانا لایه اخلاقی آن مشکل داشتند. پروژه آنان پیش‌رفت بود، پیش‌رفت به همان معنای اروپایی‌اش. در چنین فضایی بود که تلاش برای یکسان‌سازی بعضی از وجوه فرهنگ اسلامی و محصولات تمدن غرب انجام می‌گرفت. محمد عبده نیز در این راستا به تطبیق اسلام و معارف مدرن می‌پرداخت. مثلا می‌گفت «دموکراسی» همان «شورا» است. او به مفاهیم مدرنی چون «وطن»، «ملت» و «حکومت مدنی» دل‌بستگی پیدا کرده و سعی می‌کرد این مفاهیم را در داخل منظومه فکر دینی خود بگنجاند.

ایراد گرفتن از عبده و امثال او هرچند درست است، اما نباید نسبت به موقعیت تاریخی که او در بستر آن نظریه‌پردازی کرده غافل شد. موقعیتی که امروز ما در آن ایستاده‌ایم و به خود و غرب می‌نگریم با آنچه در زمان عبده جریان داشت بسیار متفاوت است. در واقع ما نیز پا روی شانه‌های امثال عبده گذاشته‌ایم و در مسیر خودآگاهی قدم برمی‌داریم.

راه رهایی از انحطاط

عبده در کنار تصوری که از مدرنیته و غرب داشت، تصویری نیز از جامعه اسلامی داشت. او مسلمین را غرق در انحطاط و عقب‌ماندگی می‌دانست و به دنبال راهی برای احیای دنیای اسلام می‌گشت. عبده مشکل را نه در خارج که در داخل جهان اسلام می‌دید. به اعتقاد او زمینه‌های داخلی جامعه اسلامی علت‌العلل استعمار و استبدادی بود که گریبان مسلمین را گرفته بود.

عبده مشکل اصلی را در معرفت دینی موجود می‌دید. به نظر او معرفت دینی موجود، تقلیدی، غیرعقلانی و ناکارآمد است و به همین دلیل سبب انحطاط مسلمین شده است. لذا پروژه اصلی او در حوزه اصلاح اندیشه دینی بود. او با توجه به محیط زندگی خود طبیعتا ناظر به معرفت دینی اهل‌سنت آسیب شناسی کرده و به ارائه راه‌حل می‌پرداخت.

آنچه او برای احیا مدنظر داشت این بود که اهل‌سنت اول از همه باید از تقلید رها شوند و اجتهاد را در دستور کار خود قرار دهند. بعد از این برای فهم صحیح دین باید مستقیما به قرآن و سنت رجوع کنند و از قرائت فقها، متکلمین و فلاسفه پیشین از قرآن و سنت تقلید نکنند. اقتدار مذاهب چهارگانه باید شکسته شود و فهم دین باید ورای این ساختارهای رسمی صورت پذیرد. و در نهایت اینکه رجوع مستقیم به قرآن و سنت باید با برداشتی عقلی از این نصوص صورت پذیرد.

محمد عبده برای حل مشکل معرفت دینی به ابن‌تیمیه پناه برد. او تئوری عبور از مذاهب چهارگانه و احیای اجتهاد را از ابن‌تیمیه وام گرفت. بنابراین برخلاف آنچه بعضی می‌پندارند، در دوران معاصر محمد عبده بود که برای اولین بار سلفیت را تئوریزه کرد نه رشیدرضا. تفاوت محمد عبده با ابن‌تیمیه در این بود که عبده به برداشت عقل‌گرایانه از نصوص دینی توصیه می‌کرد و ابن‌تیمیه به برداشتی ظاهرگرایانه دعوت می‌داد. سلفیت عبده به دلیل چاشنی عقل‌گرایانه‌اش سلفیتی معتدل و مطلوب بود ولی شاگردش رشیدرضا به رویکردهای ظاهرگرایانه ابن‌تیمیه نزدیک شد. و آنچه بعدا امتداد پیدا کرد رویکردهای رشیدرضا بود نه عبده. عبده و رشیدرضا هردو دعوت به اجتهاد کردند ولی اجتهاد عبده برای دخالت دادن واقعیت‌های دنیای مدرن و دانش‌های جدید در دین بود و اجتهاد رشیدرضا راهی برای تقید بیشتر بر نصوص دینی.

مبارزه با خرافات عَلَم حقّی بود که عبده – و پیش از او سیدجمال‌الدین اسدآبادی - آن را بالا برد. او یکی از دلایل انحطاط مسلمین را خرافاتی می‌دانست که در طول تاریخ بر اسلام بار شده است. ولی پرچم مبارزه با خرافات بعدها دستاویزی شد برای شیعه‌ستیزی و صوفی‌ستیزی دیگران. سلفیتِ عقل‌گرای عبده به وحدت اسلامی می‌انجامد ولی سلفیتِ عقل‌ستیز به فجایعی که امروز در جهان اسلام مشاهده می‌کنیم. البته نباید آنچه امروز توسط جریانات تکفیری انجام می‌شود را به رشیدرضا حواله داد. در اینجا مجال پرداختن به افکار رشیدرضا نیست و ان‌شاالله در شماره‌های بعدی به او خواهیم پرداخت.

هرچند راه عبده همچون منش رشیدرضا در میان اسلام‌گرایان امتداد چندانی پیدا نکرد، ولی او توانست در الازهر جریانی راه اندازد که تا امروز کمابیش حضور دارد. عبده به شورای الازهر راه یافت و مدتی مفتی مصر بود و از این طریق توانست بعضی از اصلاحات مدنظر خود را که مبتنی بر عقل‌گرایی بود وارد الازهر کند. با ورود عبده به الازهر بود که منطق و فلسفه در آن گسترش یافت. البته عبده تحمل نشد و از الازهر کنار گذاشته شد ولی او تاثیر خود را گذاشت و حتی چند نفر از روسای بعدی الازهر از شاگردان فکری او بودند. محمد طیب شیخ کنونی الازهر یکی از اینهاست؛ او فارغ‌التحصیل فلسفه است./

انتهای پیام

حامد رضایی

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۸۰۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه رقم زدند / امام صادق(ع) منظومه جامع فکر تمدنی اسلامی را ارائه کردند

آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور، صبح امروز در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره علامه حلی(ع) در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه قم با گرامیداشت روز معلم و یاده خاطره شهید آیت الله مطهری، اساتید را پایه رشد علمی و توسعه و پیشرفت خواند.

وی با تقدیر از عملیات وعده صادق و تسلیت سالرز شهادت امام صادق(ع) تصریح کرد: امام صادق(ع) یک نقطه عطف و تحول بزرگ علمی و فرهنگی و سیاسی در جهان بودند و جایگاه آن حضرت کاملا ممتاز و ویژه است.

آیت الله اعرافی به کتاب ۲۲ جلدی مسند الامام الصادق(ع) اثر مرحوم آیت الله حاج شیخ عزیزالله عطارودی(ره) اشاره کرد و گفت: مرحوم عطارودی احادیث موجود و باقی مانده از تراث امام صادق(ع) را جمع آوری کرده که به حدود ۴۰ هزار متن حدیثی و روایی از حضرت می رسد.

به گفته مدیر حوزه های علمیه کشور ثبت و ضبط ۲۱ هزار و ۴۴ راوی و شاگرد امام صادق(ع) نشان می دهد که عدد ۴ هزار شاگرد عدد بی ربطی نیست و حدود ۴۰ هزار حدیث و بیش از ۲۲ هزار راوی در مقیاس آن زمان فوق العاده بزرگ است و نشان می دهد که امام صادق(ع) چه جایگاه و تاثیر گذاری داشته اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر حدود ۲۰ هزار حدیث امام باقر(ع) را به حدود ۴۰ هزار حدیث امام صادق(ع) اضافه کنید قریب ۶۰ هزار روایت و حدیث از صادقین(ع) در دست ماست و تقریباً نیمی از تراث حدیثی ماست و این دو امام بزرگوار بیش از نیمی از تراث روایی و حدیثی ما را افاضه فرموده اند.

به گفته آیت الله اعرافی معارف صادقین(ع) و به ویژه امام صادق(ع) از لحاظ شمول و استیعاب یعنی نسبت به تمام شاکله اندیشه دینی در رتبه اول است.

مدیر حوزه های علمیه کشور یادآور شد: امامین صادقین(ع) به ویژه امام صادق(ع) منظومه جامع فکر تمدنی اسلامی با قرائت خاندان پیامبر(ص) را ارائه کردند. البته ما ائمه اطهار(ع) را نور واحد می دانیم و اگر تفاضلی هم بیان می شود آسیبی به آن نور واحد نمی زند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که امام صادق(ع) هم در میدان مواجهه با الحاد و اندیشه ها و فرق انحرافی بودند و هم در برابر کانون های سیاسی منحرف ایستادند و یک ساماندهی فرا زمانی را انجام دادند.

آیت الله اعرافی بر این نکته هم تاکید کرد که همه مدیون تراث عظیم امام صادق(ع) هستند و حوزه های علمیه به طور ویژه این منظومه را صیانت کنند و بازسازی متناسب با هر عصر و زمان را انجام دهند.

مدیر حوزه های علمیه کشور با تاکید بر این که حوزه علمیه قم در ۱۰۰ سال اخیر و به ویژه بعد از نهضت و انقلاب امام(ره) پرچمداری جامعی از مکتب امام صادق(ع) انجام داده است، تصریح کرد: امام خمینی(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه رقم زد.

دیگر خبرها

  • امام(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه رقم زدند / امام صادق(ع) منظومه جامع فکر تمدنی اسلامی را ارائه کردند
  • دزفول خاستگاه فرهنگی و تمدنی عمیقی در پیشینه خود دارد
  • پاسخ به شبهات نسل جوان رسالت خطیر معلمان و اساتید است
  • تمدن ایرانی-اسلامی از عرصه جهانی حذف‌شدنی نیست
  • میزگرد نگاهی به هشت چالش تاریخی؛ پروژه کوروش درخدمت اسرائیل؟
  • برگزاری همایش اندیشه تمدنی در اندیشه امام علی (ع)
  • پنجشنبه را تعطیل کنید که از نظر فرهنگی و تمدنی مهم است | برای فعالیت اقتصادی هم فضای مجازی و دورکاری هست!
  • حرکت علمی باید همراه با روح تمدنی انقلاب اسلامی باشد
  • روح تمدنی انقلاب اسلامی در مباحث علمی جاری شود
  • نگاهی به تقابل سپاهان و پرسپولیس؛ فینال بزرگ‌ فصل